نیازمندی

سدیم تری پلی فسفات (STPP)

وبلاگ

۷ آبان ۱۴۰۱ 157 بازدید
نیازمندی
سدیم پلی فسفات

سدیم تری پلی فسفات (STPP)

سدیم تری پلی فسفات (STPP)

پلی فسفات سدیم کاتری خوراکی

سدیم تری پلی فسفات کاربرد گسترده ای در تولید محصولات پاک کننده و مواد نگهدارنده دارد. در صنایع تولید مقوا ، کاغذ ، رنگ سازی و خمیردندان استفاده می شود.

فروش سدیم پلی فسفات

شرکت شیمیایی فن آوران آب شیمی گستر واردکننده مواد افزودنی و شیمیایی صنایع غذایی ارایه کننده پلی فسفات سدیم گرید غذایی با مارک ریفوس میباشد .جهت خرید و استعلام قیمت فروش پلی فسفات سدیم با ما تماس حاصل بفرمایید:

سدیم پلی فسفات

 

سدیم تری پلی فسفات (STPP) که با نام های دیگری از جمله تری فسفریک اسید یا نمک پنتاسدیم نیز شناخته می شود یک ماده شیمیایی معدنی با فرمول Na5P3O10 می باشد

مشخصات فیزیکی سدیم تری پلی فسفات (STPP)

نام: سدیم هگزا متا فسفات ، سدیم تتراپلی فسفات ، نمک گراهام INS No 452

نام های شیمیایی : سدیم تتراپلی فسفات ، سدیم هگزامتافسفات ، سدیم پلی فسفات
۶۸۹۱۵-۳۱-۱ , ۱۰۱۲۴-۵۶-۸, ۱۰۳۶۱-۰۳-۲ :C.A.S number

ساختار فرمولی سدیم پلی فسفات

پلی فسفات ها افزودنی های مجازی هستند که بصورت گسترده به منظور بهبود کیفیت محصولات غذایی مختلف مورداستفاده قرار می گیرند. به طور کلی فسفات، نمک فسفریک اسید است و هنگامی که تعدادی واحد ساده فسفات با یکدیگر پیوند می یابند، ترکیبات پیچیده تری تحت عنوان پلی فسفات ها را بوجود می آورند. فسفات هایی که در موادغذایی وجود دارند عبارتند از فسفات های ساده، پیروفسفات ها شامل دو واحد فسفات، تری پلی فسفات ها شامل سه واحد و پلی فسفات ها شامل بیش از سه واحد فسفات (Food and Agriculture Organization of the United Nations, 2016)

پلی فسفات سدیم کاتری خوراکی

سدیم پلی فسفات

نمک های سدیم و پتاسیم مانند پلی فسفات سدیم در تهیه برخی از فرآورده های گوشتی و نیز لولید لبنیات به کار می روند .

این نمک ها به عنوان امولسیفایر ، معلق کننده ، تثبیت کننده ، اتصال دهنده رطوبت و چربی ، تشدید کننده حلالیت ، گیرنده یون های فلزی و بافر در مواد غذایی استفاده می شوند .

محلول فسفات خاصیت قلیایی با PH حدود ۱۰ دارد و در آب به خوبی حل می گردد .

از نظر تشخیص آزمایشگاهی وجود فسفات ها در فرآورده های گوشتی با تعیین خاکستر تخمین زده می شود چون بالا بودن مقدار خاکستر علاوه بر نمک اضافی ممکن است بواسطه وجود پلی فسفات ها باشد.

تأثیرات اصلی پلی فسفات سدیم در فرآورده های گوشتی شامل بالا بردن قدرت یونی، افزایش PH ، بهبود در پخش شدن مواد و نقش آنتی اکسیدانی می باشد. همچنین بدلیل دارا بودن خاصیت امولسیون کنندگی باعث می گردند فرآورده های گوشتی در اثر حرارت مقدار کمتری آب و چربی از دست دهند .

 

از این تریکب در فرآورده های لبنی همچون پنیر پروسس و پنیر پیتزا استفاده میشود ، همچنین در بالا بردن میزان ظرفیت نگهداری آب گوشت ، به علت خاصیت تبادل و جا به جایی یون ها ، تأثیر بسزایی دارند علاوه بر آن فسفات ها در ایجاد پایداری پروتئین ها هنگام انعقاد آنها در حین عمل حرارت دادن و نیز بهبود دیسپرسیون و امولسیون چربی بسیار مؤثر می باشند .

خواص فیزیکی و شیمیایی سدیم تری پلی فسفات (STPP)

ویژگی مقدار
توصیف کلان مولکولی(حالت فیزیکی / اندازه ذرات) جامد ، غیرآلیگرانول
وزن مولکولی 367.86 [g/mol]
نقطه ذوب در دمای 620 درجه سانتی گراد تجزیه می شود
نقطه جوش
فشار بخار در 25 درجه سانتی گراد ناچیز
ضریب اکتانول/آب
حلالیت در آب در دمای 20 درجه سانتیگراد 140 [گرم / کیلوگرم]در دمای 25 درجه سانتیگراد 145 [گرم در لیتر] 

در دمای 40 درجه سانتیگراد 160 [گرم / کیلوگرم]

در دمای 100 درجه سانتیگراد 325 [گرم در لیتر]

دانسیته 0.45-1.15  در دمای محیط
pH در دمای 25 درجه سانتیگراد: 9.0-10 در محلول آبی 1٪

روش تولید سدیم تری پلی فسفات:

مواد اولیه کربنات سدیم و اسید فسفریک. هر دو ماده در کشور تولید می‌شود، اما از نیاز کشور کم‌تر است و از خارج کشور نیز وارد می‌شود. ابتدا از ترکیب کربنات سدیم و اسید فسفریک دو نمک مونوسدیم فسفات و دی‌سدیم‌فسفات تولید می‌شود. از ترکیب این دو نمک در دمای بالای ۳۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد این ماده ( STPP) تولید می‌شود.

شما می توانید برای استعلام قیمت سدیم تری پلی فسفات از طریق شرکت شیمیایی فن آوران آب شیمی گستر اقدام کنید.

STPP چگونه مانع خوردگی می شود؟

این ماده قادر به واکنش و ترکیب شدن با یون هایی مانند کلسیم، سرب و منیزیم موجود در آب هستند و به صورت رسوب در می آیند و به صورت یک فیلم نازک روی دیواره ها رسوب می کنند و در نتیجه مانع از خوردگی می شوند.

روش تولید سدیم تری پلی فسفات:

مواد اوليه كربنات سديم و اسيد فسفريك. هر دو ماده در كشور توليد مي‌شود، اما از نياز كشور كم‌تر است و از خارج كشور نيز وارد مي‌شود. ابتدا از تركيب كربنات سديم و اسيد فسفريك دو نمك مونوسديم فسفات و دي‌سديم‌فسفات توليد مي‌شود. از تركيب اين دو نمك در دماي بالاي ۳۰۰ درجه‌ي سانتي‌گراد این ماده ( STPP) توليد مي‌شود.

📌 مطالب پیشنهادی :

 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *